Browse By

INVITAȚIE PENTRU ELEVI, PĂRINȚI ȘI PROFESORI – PROVOCĂRI

Acasă Forumuri Consiliere psihopedagogică online INVITAȚIE PENTRU ELEVI, PĂRINȚI ȘI PROFESORI – PROVOCĂRI

Vizualizare 1 articol (din 1 în total)
  • Autor
    Mesaje
  • #529
    Ofelia Tulpan
    Moderator

    Dragi copii/elevi, părinți și profesori,
    În aceste zile pe care le trăim, în contextul pandemiei generate de noul Coronavirus, am fost și suntem copleșiți de tot felul de gânduri, temeri, îngrijorări legate de ce facem, ce ar trebui să facem, cum să ne comportăm, cum să ne raportăm la ceea ce se cheamă situație de adversitate. Sunt gânduri și trăiri emoționale firești, asta ar fi bine să știm și să ne liniștească. Cu alte cuvinte, avem voie să experimentăm emoții și sentimente negative, e firesc și ar fi de dorit să nu ne învinovățim pentru aceasta.
    Tot în termeni preferențiali însă, e bine de știut și de făcut ca aceste gânduri și emoții negative să încercăm să le gestionăm în așa fel încât, acestea să nu părăsească registrul echilibrului emoțional. Adică, gândurile noastre să fie raționale, sănătoase, adaptative, în așa fel încât și emoțiile trăite vor fi, la rândul lor, raționale, sănătoase și adaptative. Rezultatul? Vom câștiga un management eficient al emoțiilor, ne vom asigura o funcționare optimă în plan comportamental, ceea ce vor duce, în mod firesc, la îndeplinirea scopurilor și obiectivelor pe termen scurt, mediu și lung. Nimeni nu spune că este ușor …. dar vestea bună este că acestea se pot învăța! Da, prin exercițiu zilnic, prin conștientizare, autocontrol și voință.
    Vă propunem să citiți cu atenție definirea a ceea ce se cheamă reziliență psihologică. În literatura de specialitate, acest termen exprimă capacitatea de a trece peste momentele grele din viața noastră, peste suferințe, traume, tragedii sau accidente. Reziliența semnifică un anume tip de rezistență, tărie psihică și anume aceea de a înfrunta sentimentele și gândurile asociate cu situațiile dificile prin care trecem. Iată că avem pe ce ne baza, pe propria reziliență psihologică. Ea nu înseamnă să nu trăim momente grele, ci să încercăm să le facem față, să nu rămânem neputincioși în fața greutăților prin care trecem, a situațiilor de adversitate. Și, din nou, vestea bună ne luminează perspectiva: reziliența psihologică este o abilitate care SE ÎNVAȚĂ! Așadar, dacă suspectăm cumva că nu am fi rezilienți, gândul că putem dobândi reziliența este de natură să ne liniștească, să ne ofere cadrul emoțional propice exersării acestei abilități.
    În zilele care vor urma, aveți la îndemână un instrument creat special pentru dumneavoastră, care se bazează pe mecanisme psihologice intrinseci, de natură să dezvolte reziliența psihologică. Calendarul #statuluiacasă, căci despre el este vorba, poate fi utilizat direct de copii/elevi/tineri, de părinți, de copii împreună cu părinți, dar și de către profesori (în special, diriginții) în lucrul online cu elevii. Prin parcurgerea acestuia, nu dobândim cunoștințe teoretice, ci ne dezvoltăm diverse abilități (de comunicare, de autoajutorare, abilități specifice inteligenței emoționale – conștientizarea propriilor emoții și ale celorlalți, reglarea emoțională prin schimbarea perspectivei, exprimarea emoțiilor, empatia, etc) necesare unui management eficient al vieții psihice individuale.
    Astfel, Calendarul #statuluiacasă vă oferă următoarele posibilități:
    să vă recreați;
    să rămâneți conectați la ceilalți;
    să petreceți timp de calitate unii cu ceilalți, menținându-vă mintea ocupată cu ceva creativ, util pentru propria dezvoltare;
    să vă deconectați de la gândurile apăsătoare;
    să căutați soluții de rezolvare a provocărilor zilnice, ceea ce este util atât pentru dezvoltarea capacității de a rezolva probleme, cât și pentru creșterea încrederii în sine;
    să vă stabiliți obiective;
    să vă dezvoltați umorul, optimismul și speranța;
    să vă dezvoltați abilități de auto și intercunoaștere, acceptarea și toleranța față de sine și față de ceilalți;
    să vă dezvoltați abilitatea de a cere sprijin, ajutor atunci când aveți nevoie;
    să vă dezvoltați creativitatea.

    Lecturați cu atenție provocările zilelor specificate în fiecare căsuță a calendarului / celulă din tabel;
    Aveți la dispoziție timp cîte o zi să răspundeți la o provocare;
    Provocările sunt concepute a fi rezolvate doar de copii; de copii împreună cu părinții sau doar de părinți;
    Nu este obligatoriu să le executați pe toate, ci fiecare copil/elev și/sau părinte alege acele provocări care îl/îi atrag;
    Produsul fiecărei sarcini de lucru se dorește a fi postat pe pagina de facebook a CJRAE Gorj creată în scop educațional, și anume https://www.facebook.com/Suntem-Împreună-Responsabili-111534933812918/ Nu este obligatoriu să realizați fotografii cu chipurile copiilor sau ale dvs. (ci doar în măsura în care doriți acest lucru), fiind suficient să fotografiați produsul realizat (ex. desen, poezie, colaj, etc.);
    Fiți cât mai creativi în oferirea de soluții la provocările făcute!;
    Pentru dezvoltarea rezilienței, este important de știut: copiii au nevoie de sprijinul adultului, de oferirea de modele de comportament în rezolvarea de situații, de oferirea unor direcții de acțiune;
    Profesorii pot utiliza Calendarul #statuluiacasă, ca sprijin pentru orele de consiliere și orientare în mediul online;
    Dorim ca acest calendar să fie cunoscut și parcurs de cât mai mulți copii/elevi/tineri. Așadar, distribuiți!

    Așteptăm cu mult interes implicarea tuturor! Mult succes!
    Echipa C.J.R.A.E. Gorj

Vizualizare 1 articol (din 1 în total)
  • Trebuie să fii autentificat pentru a răspunde la acest subiect.